|
||
Et introibo ad altare Dei, ad Deum, qui lætificat iuventutem meam MINISTRANT portal
ministrantów posługujących w klasycznym rycie rzymskim Części ubioru liturgicznego biskupa |
||
|
x. Grzegorz Rippel 1) Sandały koloru odpowiedniego do ornatu; te oznaczają ich urząd nauczycielski, do czego Biskup zarówno jak i Apostołowie otrzymał posłannictwo, i do którego przykładać się winien według upomnienia świętego Pawła Apostoła (Ef. VI, 15). „Stójcie tedy... obówszy nogi w gotowości Ewangelii pokoju” to jest gotowi do opowiadania Ewangelii pokoju; i znów: (Rom. X, 15), „Jako są śliczne nogi opowiadających pokój, opowiadających dobra.” 2) Pektorał czyli krzyż, jaki Biskup na piersiach nosi, oznacza miłość i pragnienie Jezusa Chrystusa do poniesienia ofiary śmierci krzyżowej. „Pożądaniem pożądałem pożywać tej paschy z wami pierwej, niżbym cierpiał.” (Luc. XXII, 15). Tak mówił Zbawiciel do uczniów swoich w przeddzień śmierci swojej; ale też krzyżem tym na piersi noszonym oznacza się zarówno miłość krzyża Pańskiego, jaką Biskup przejęty być powinien ku ukrzyżowanemu Jezusowi. 3) Biskup przyodziewa też pod ornatem dwie dalmatyki Lewitów, które pełność władzy Lewitów i Kapłanów jaka się w nim jednoczy, oznacza. 4) Infuła, (Mitra) którą Biskupowi głowę okrywają, oznacza wysoką godność i panowanie, do jakiego Bóg Ojciec Zbawiciela po nad wszystkie niebiosa i ziemie wywyższył. „Stał się posłusznym aż do śmierci, a śmierci krzyżowej, dlaczego też i Bóg wywyższył Go i dał mu imię nad wszystkie imiona." (Filip. II, 8, 9). Mitra owa, co skronie jego zdobi, przypomina zarówno i godność Biskupa jaką tenże zastępca Zbawiciela od Pana otrzymał. 5) Pastorał, niby berło, oznacza najwyższą władzę Chrystusową na niebie i na ziemi (Math. XII, 8) ale zarazem i władzę pasterską w imię Jezusa Chrystusa. Biskup nie używa Pastorału przy obrzędach i na Mszy żałobnej dla oznaczenia, iż kościół, a z nim Biskup, kapłani i lud za zmarłych tylko modlić się mogą, ale kościół a więc i Biskup żadnej władzy nad nimi nie mają, 6) Rękawiczki oznaczają moc błogosławieństwa i cudotwórcze ręce Jezusowe, które na tak licznie chorych wkładał i zdrowie im wracał (Mar. VI 5), a nadto błogosławieństwo, jakie z rąk biskupich ma spływać i nad wiernymi się rozpościerać. 7) Pierścień na palcu Biskupa jest wyobrażeniem miłości i stałej wierności, jaką Pan Jezus dla swojej oblubienicy aż do śmierci dochował. „Chrystus umiłował kościół i samego siebie wydał zań, aby go poświęcił i oczyścił obmyciem wody, aby sam sobie postawił kościół chwalebny, niemający zmazy, ani zmarszczki, albo czego takowego, ale że był święty i niepokalany.” (Efez. V,25). A także miłość i wierność jaką Biskup względem kościoła a szczególniej względem wiernych swojej Diecezji ma pielęgnować, co pierścień na palcu noszony wciąż mu przypomina. 8) Świecę [zwaną: bugia (z franc: bougie)] chociażby w jasny dzień, kleryk mu przy Mszale trzyma, która oznacza Chrystusa światłość prawdziwą każdego człowieka na świat przychodzącego, oświecającą, (Jo. I, 9). Oznacza zarazem i onę światłość Biskupa, jako następcy Apostołów, do którego szczególniej odnoszą się te słowa Pana Jezusa: „Wy jesteście światłość świata., nie zapalają świecy i kładą ją pod korzec, ale na świeczniku, aby świeciła wszystkim... Tak niechaj świeci światłość wasza przed ludami, aby widzieli uczynki wasze dobre i chwalili Ojca waszego który jest w niebiesiech.” (Math. V). 9) Gremiał, czyli okrycie powyżej kolan, gdy Biskup na tronie siedzi, wywołany jest potrzebą, oszczędzenia bogatego ornatu od polewania w czasie obmycia rąk albo od zabrudzenia go spoconymi rękami. Ten nie zdaje się mieć żadnego duchowego znaczenia.
|
|
Piękności Kościoła Katolickiego przedstawione w zewnętrznych uroczystościach, obrzędach i zwyczajach. Opracowali po niemiecku w 21 wydaniu xx. Grzegorz Rippel i Henryk Himjoben, a we francuzkim przekładzie pomnożył x. N. J. Cornet. Dla polskich czytelników z obu języków przełożył, zastosował i pomnożył x. Nestor H.S. Bieroński, Kanonik Katedry Kieleckiej, Proboszcz Małogoski, Warszawa 1889. |
||